DAK Bf-109 E7/Trop

DAK Bf-109 E7/Trop


Tematyka afrykańska opracowana przez wydawnictwo p.A. Halińskiego skłoniła mnie do wybrania wycinanki z 2009 roku prezentującej samolot myśliwski BF-109E w wersji Trop. Samolot ten opracowany jak zwykle na wysokim poziomie jest repliką maszyny z 2/JG 27 działającej w siłach ,,Afrika Korps”. Jest to słynna ,,czarna 8” na której latał pilot Werner Schroer.

Bf109 in the best desert camo. Model posiada ciekawe pustynne malowanie. Od razu przypomniała mi się znana chyba wszystkim fotografia prezentująca maszynę z 1/JG 27- ,,biała 3” lecącą nisko nad pustynią porośniętą rzadkimi krzakami. Kapitalne jest zlanie się kamuflażu brązowego myśliwca w zielone plamy z barwą podłoża. I właśnie taki efekt chciałem w mojej pracy uzyskać. Bowiem gotowy samolot miał stanąć na dioramce ,,ucharakteryzowanej” na fragment właśnie takiej pustyni. Waloryzacja modelu objęła część silnikową. Zdjąłem osłony silnika i dorobiłem jednostkę napędową DB-601 na podstawie czeskiego opracowania. Od siebie dołożyłem okablowanie silnika i drobne elementy oraz broń strzelecką MG17 widoczną tuż przed kabiną pilota. Dioramka przedstawia fragment polowego lotniska gdzieś w Tunezji albo Libii. Bf109 Maintenance Samolot za chwilę przejdzie wymianę silnika. W tym celu zbudowałem od podstaw i na podstawie fragmentów fotografii oryginału, polowy dźwig- trójnóg z systemem wielokrążków i łańcuchów. Obok ustawiłem na wpół otwartą skrzynię z nowym silnikiem. Resztę scenografii stanowią beczki, kanistry i różne skrzynki przykryte maskującą plandeką. Ogon samolotu wspiera się na podnośniku (zrobionym także od podstaw). Tworząc kolor pustynnego podłoża oraz suche krzewy i kępy traw starałem się, aby były one prawie takie jak malowanie maszyny. Prawie, ale nie identyczne. Wszystko przykurzyłem mieszaniną suchych pasteli i pigmentów, aby replika była jak najbardziej matowa. W realu drobny pył pustynny dostawał się wszędzie i wszystko, nawet najdrobniejsze zakamarki były nim pokryte.

Cezary Łanik