Ppor. pil.- F/O Stanisław Caliński

Ppor. pil.- F/O Stanisław Caliński


Stanisław Caliński urodził się 09.01.1922 roku w Złoczowie k. Lwowa. W Złoczowie ukończył Szkołę Powszechną a następnie Gimnazjum im. Jana III Sobieskiego gdzie zdał "Małą Maturę". 16.08.1938r. wstąpił do Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Świeciu nad Wisłą. S.P.L.d.M. została przeniesiona w czerwcu 1939 roku do Krosna, gdzie odbyły się pierwsze loty 20.06.1939 roku. Na początku lata 1939 roku uczestniczył w zorganizowanym dla eskadry pilotażu kursie w Wojskowym Ośrodku Szybowcowym w Ustianowej. 

Po ukończeniu kursu szybowcowego , został zorganizowany dla rocznika 1938 S.P.L.d M. obóz wypoczynkowy w Uhercach nad Starym Potokiem. Do Szkoły w Krośnie wyruszył w połowie sierpnia... Z tego okresu datowane są ostatnie pocztówki wysłane w kraju do domu: z dworca kolejowego we Lwowie i życzenia imieninowe dla Ojca. 

Eskadra pilotażu została skierowana na lotnisko zapasowe w Maderówce, które obsługiwało S.D.P.d M. w Świeciu.Tam odbywał się kurs pilotażu silnikowego na samolotach RWD 8. Wybuch wojny zastał Stanisława Calińskiego na tym lotnisku, gdzie przeżył nalot lotnictwa niemieckiego o godzinie 6 rano. W ocalałych fragmentach zapisków wspomina o poległych 6 kolegach o 14 rannych i o zniszczonych 17 samolotach RWD-8 w wyniku nalotu. Straty byłyby wyższe, ale na wieść o zaatakowaniu Polski została odwołana poranna gimnastyka. 05.09.1939r rozpoczęła się ewakuacja S.P.L.d M. w kierunku Rudnik. W trakcie ewakuacji szkoły koleją nastąpił kolejny nalot lotnictwa niemieckiego. Dalszą drogę przez Puszczę Biłgorajską odbyto pieszo, a następnie ponownie koleją, z tym, że skład pociągu został podzielony i skierowany w różnych kierunkach. Rocznik 1938 dotarł do Łucka, gdzie ponownie miał miejsce zmasowany atak lotniczy. W celu zmniejszenia potencjalnych - strat szkoła została rozproszona w okolicznych wsiach. 

Dnia 15.09.1939 roku nadeszły dalsze rozkazy o ewakuacji szkoły koleją w kierunku na Krzemieniec, gdzie 2 dni później po wkroczeniu Wojsk Sowieckich część personelu Szkoły i kadetów dostała się w ręce sowieckie. Stanisław Caliński miał dużo szczęścia i wraz z ocalałą częścią rocznika przedostał się w kierunku Śniatynia, a następnie przekroczył granicę z Rumunią. Kolejne zapiski wspomnień z 26.09.1939r. mówią o obozie internowania w miejscowości Stalinie Olt, gdzie wśród internowanych zaczęła szerzyć się malaria. W trakcie pobytu w obozie dochodziło do zatargów z rumuńskimi strażnikami. Na wieść o wizytach Niemców u Komendanta obozu Stanisław Caliński zmienił nazwisko na Małuszko . 04.12.1939r. udało mu się uciec z obozu internowania i dotarł do portu Balcic nad Morzem Czarnym. Stamtąd wysłał ostatnią pocztówkę do Polski ze znamienną treścią: "POZDROWIENIA Z WYWCZASÓW NAD MORZEM CZARNYM". Pocztówka szczęśliwym trafem dociera po kilku miesiącach do rodzinnego domu, ale jest to niestety ostatnia wiadomość jaka dociera do jego rodziny. Dnia 25.12.1939r. odjechał do portu w Konstancy, skąd odpłynął statkiem "Dacia" do Syrii.

W dniu 01.01.1940 dopłynął do portu w Bejrucie. Pod miastem zostaje zorganizowany obóz przejściowy dla żołnierzy przybywających z Polski. 16.01.1940r. Stanisław Caliński dostaje rozkaz odpłynięcia na pokładzie francuskiego statku "Explorer Teur Grandidie" do Marsylii gdzie dociera w swoje 18 urodziny - 22.01.1940r. Następnego dnia wyjeżdża do obozu w Carpiagne, a 14.03.1940 roku do Polskiej Bazy w Lyon Bron. Nastroje wśród żołnierzy są złe. Żołnierze są przybici klęską Polski, zmęczeni drogą, którą musieli przejść aby dotrzeć do Francji, a tu na miejscu spotkali się z brakiem organizacji i opieszałością w organizacji polskich jednostek. 23.04.1940 roku odbywa się przysięga żołnierzy w Bazie, którą składa przed ppułk. Berezowskim. Ale poza musztrą i ciągłymi apelami nie rozpoczyna się szkolenie dla większości żołnierzy przybyłych do Bazy Lotniczej. 02.06.1940 lotnictwo niemieckie zbombardowało Bazę w Lyon Bron.

W wyniku niekorzystnej sytuacji na froncie, 17.06.1940 Stanisław Caliński otrzymuje rozkaz ewakuacji z Bazy. 24.06. zaokrętował się na statku "Andora Star" , którym 27.06.1940r. dociera do Liverpoolu. W Anglii zaczyna chorować na malarię, której nabawił się prawdopodobnie w Rumunii. Trafia do szpitala, a po odbytym leczeniu 10.11.1940r. trafia do Polskiego Obozu Zbornego w Blackpool. Nadany mu zostaje numer ewidencyjny P-2198. Rozpoczyna się kilka miesięcy oczekiwania na dalsze rozkazy. Pisze prośby o przyjęcie na kurs pilotażu. 27.03.1941 otrzymuje przeniesienie do RAF-u i 31.04.1941r. rozpoczyna kurs teoretyczny w Liina Park, który trwa do 05.07.1941r. 19.07.1941 otrzymuje promocje na L.A.C.

 

01.09.1941r. Stanisław Caliński rozpoczyna loty na samolocie szkolnym De Havilland "Tiger Moth". Kolejny kurs rozpoczyna się 03.11.1941r. w szkole pilotów w Newton. Loty odbywaja się na samolocie Tiger Moth, Miles Magister oraz na Fairey Battle. 27.11.1941 Rozkazem Insp. PSP nr 17/41 pkt.8 otrzymuje awans na starszego szeregowca. W dniu 13.01.1942 r. następuje

podział grupy kursu na kandydatów na pilotów myśliwskich i bombowych. Umiejętności pilotażu Stanisława Calińskiego zostały ocenione jako dobre i został zaklasyfikowany do "grupy myśliwskiej". Dalsze loty odbywały się na samototach Miles Master. Kurs, w którym uczestniczył miał nr7 i zakończył się 02.02.1942r. nominacją na stopień "brytyjskiego" sierżanta i tytułem pilota. 22.05.1942r. Stanisław Caliński otrzymuje rozkaz przeniesienia z Newton do Blackpool. 26.05.1942r. otrzymuje kolejne przeniesienie na kolejny kurs pilotażu do 58 O.T.U. 

Dnia 17.08.1942r. Stanisław Caliński otrzymuje przydział do 315 Dęblińskiego Dywizjonu Myśliwskiego. 05.09.1942 r. Stanisław Caliński przenosi się wraz z Dywizjonem do słynnej Polskiej Bazy w Northolt pod Londynem. W dniu 22.09.1942 zostaje zatwierdzony na pilota operacyjnego, a 22.10.1942 wykonuje pierwszy lot bojowy nad Francję na samolocie Supermarine Spitfire. W dniach od 08.01. do 26.03.1943r. wyjechał na kurs do Szkoły Podchorążych Piechoty w Szkocji. Pomiędzy marcem a majem 1943r. przebywał na urlopie w Blackpool . W tym czasie miały również miejsce komisje lekarskie - prawdopodobnie wiązały się z przebytą wcześniej malarią. 10.05.1943r. otrzymuje ponownie rozkaz przeniesienia do 315 Dywizjonu. 23.06.1943r. Stanisław Caliński został oddelegowany na kurs do Cosford. 26.07 dołączył do dywizjonu, który międzyczasie przeniesiony został na lotnisko w Północnej Irlandii. 13.11.1943r. Stanisław Caliński przelatuje wraz z całym dywizjonem do bazy w Heston. calin035j10.01.1944r. Stanisław Caliński awansuje na stopień brytyjski Flying Oficera. Zostaje dowódcą klucza w eskadrze A dywizjonu 315. W marcu 1944r. 315 Dywizjon wraz z 306 i 129 (brytyjskim) Dywizjonami tworzącymi odtąd 133 Polskie Skrzydło Myśliwskie zaczął wymieniać swoje wysłużone Spitfire Mk. V na nowe samoloty North American P-51 C "Mustang" . Dywizjon osiągnął gotowość operacyjną na nowych samolotach 01.05.1944r. i rozpoczął od razu loty bojowe nad Francję.

20.05.1944 r. Stanisław Caliński wystartował wraz z całym Dywizjonem na operację Ramrod 898 na samolocie P-51C "Mustang" PK - C, nr seryjny FB 179, który był jego osobistym samolotem. Operacja miała na celu zbombardowanie z lotu nurkowego węzła kolejowego w Verberie we Francji. Bombardowanie rozpoczęło się około godziny 10:50. F/O Stanisław Caliński z niewyjaśnionych przyczyn nie wyprowadził samolotu z lotu nurkowego i rozbił się na terenie celu. ("Księga Lotników Polskich poległych, zmarłych i zaginionych 1939 - 1945"). Wacław Król w swoim opracowaniu "DĘBLINIACY Z KODEM "PK" " napisał: "W trzeciej dekadzie kwietnia (1944r.) dywizjon rozpoczął służbę bojową na Mustangach, osłaniając wyprawy bombowe i bombardując małe cele z lotu nurkowego. W dniu 20 maja (1944r.) z takiej wyprawy nie powrócił f/o Stanisław Caliński. Jego samolot został trafiony pociskiem niemieckiej artylerii przeciwlotniczej. Pilot poległ na polu chwały." Do chwili śmierci wykonał 47 lotów operacyjnych i bojowych w czasie 80 godzin. Odznaczony został Krzyżem Walecznych. Pochowany został na cmentarzu Creil, Oise we Francji, grób nr Z 346.

Historia ppor. pil. St. Calińskiego została odtworzona z fragmentów osobistych zapisków, które są w posiadaniu rodziny. Uzupełniona została dzięki pomocy P.Wojciecha Sankowskiego - redaktora czasopisma "Lotnictwo z Szachownicą". 

Wszystkich którzy mogą dodać lub zweryfikować informacje o życiu i przebiegu służby ppor.Stanisława Calińskiego bardzo proszę o kontakt e-mail'owy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.